6 mitów o samochodach elektrycznych

2 kwietnia 2023

Samochody elektryczne stają się coraz częściej wyborem kierowców. Kupujemy je ze względu na rosnącą świadomość dotyczącą ochrony środowiska i szkodliwego efektu dwutlenku węgla, którego jest coraz więcej w naszej atmosferze. Wśród kierowców funkcjonuje wiele mitów na temat samochodów elektrycznych. Mity te mogą zniechęcać do rozważenia zakupu takiego samochodu. Poniżej przedstawione zostaną najpopularniejsze mity dotyczące aut elektrycznych.

Mit 1: Samochodem elektrycznym nie można jechać w dłuższą trasę

W rzeczywistości, nowoczesne samochody elektryczne mogą przejechać nawet do 800 km na pojedynczym ładowaniu, co sprawia, że są praktyczne również na dłuższych trasach. Niestety samochody z dłuższym zasięgiem są znacznie droższe – musi minąć jeszcze trochę czasu, zanim będą dostępne dla większej grupy kierowców. Z drugiej strony, utrzymanie i użytkowanie takiego auta jest znacznie tańsze, szczególnie jeśli mamy dostęp do tanich źródeł energii.

Mit 2: Elektryczne samochody są nudne i nie dają przyjemności z jazdy

Prowadzenie auta elektrycznego może być bardzo przyjemne, dzięki ich szybkiemu przyspieszeniu i płynnej jeździe. Silniki elektryczne dostarczają natychmiastowy moment obrotowy, co oznacza, że samochody te mają bardzo szybkie przyspieszenie. To sprawia, że jazda jest ekscytująca i dynamiczna.

Dodatkowo, samochody elektryczne mają mniej ruchomych części w porównaniu z samochodami z silnikami spalinowymi, co czyni je łatwiejszymi w obsłudze. Nie ma potrzeby zmiany biegów, co sprawia, że jazda jest płynna i bezproblemowa nawet dla mniej doświadczonych kierowców.

Samochody elektryczne są też znacznie cichsze od samochodów z silnikami spalinowymi. Brak hałasu sprawia, że jazda jest bardziej relaksująca i komfortowa.

Mit 3: Auta elektryczne są mniej wydajne

Samochody elektryczne mają mniejsze zużycie energii i niższe koszty eksploatacji niż pojazdy spalinowe. Szczególnie opłacalne jest posiadanie auta elektrycznego przez osoby, które mają własne instalacje fotowoltaiczne. W Polsce nadal jest problem z tym, że energia jest produkowana głównie z węgla, przez co jej koszty są wysokie, ale to wkrótce powinno się to zmienić, jeśli Polska poczyni zmiany korzystne na rzecz klimatu, podobnie jak robią to inne kraje rozwinięte.

Mit 4: Ładowanie auta elektrycznego jest kłopotliwe

Infrastruktura ładowania rozwija się bardzo szybko, co ułatwia dostęp do ładowarek i skraca czas ładowania. Sytuacja przedstawia się znacznie lepiej, niż kilka lat temu, gdy na rynku pojawiły się pierwsze auta elektryczne. Wkrótce wszystkie stacje benzynowe powinny być wyposażone w możliwość ładowania samochodów elektrycznych.

Naładowanie auta do pełna zajmuje sporo czasu, ale doładowanie go o kilkadziesiąt procent, aby dojechać do celu, jest znacznie szybsze.

Mit 5: Auta elektryczne są mniej bezpieczne

Samochody elektryczne muszą spełniać te same normy bezpieczeństwa co pojazdy spalinowe, a ich konstrukcja może nawet być bardziej stabilna z uwagi na nisko umieszczony akumulator. Jedynym minusem jest sytuacja, gdy dojdzie do pożaru takiego samochodu. Ugaszenie takiego pożaru może być trudniejsze, niż w aucie spalinowym.

W Polsce, strażacy korzystają z nowoczesnych rozwiązań, takich jak system gaśniczy opracowany przez firmę Rosenbauer, który pozwala na gaszenie pożaru baterii z bezpiecznej odległości za pomocą specjalnej dyszy perforowanej. Warszawska Straż Pożarna zakupiła już specjalny kontener do gaszenia pożarów samochodów elektrycznych.

Mit 6: Produkcja i utylizacja akumulatorów do aut elektrycznych szkodzi środowisku.

Choć produkcja akumulatorów wymaga zasobów, nowoczesne metody recyklingu pozwalają na odzysk surowców i minimalizują negatywny wpływ na środowisko.

Żywotność baterii w samochodzie elektrycznym zależy od różnych czynników, takich jak konstrukcja baterii, warunki użytkowania i sposób ładowania. Nie ma konkretnej liczby kilometrów, po której bateria ulega zużyciu, ale większość producentów oferuje gwarancję na około 8 lat lub 160 000 kilometrów. Niektóre baterie, jak te stosowane w Nissan Leaf, mają deklarowaną żywotność na 20 lat, co przekracza przewidywaną żywotność samochodu.

Przejeżdżając 160 000 km samochodem benzynowym, przy założeniu że samochód pali 5 l / 100 km, spalane jest 800 000 litrów paliwa. Jest to bardzo skromne założenie o dotyczy nowych samochodów, starsze auta palą nawet 8-10 l / 100 km. Ale pozostańmy przy tym skromnym założeniu.

Spalenie 1 litra benzyny emituje około 2300 g CO2 (2,3 kg).

800 000 litrów x 2300 g CO2/litr = 1 840 000 000 g CO2.

Emisja CO2 wynosi więc 1 840 000 000 gramów. Aby przeliczyć to na kilogramy, dzielimy przez 1000:

1 840 000 000 g ÷ 1000 = 1 840 000 kg

Spalenie 800 000 litrów paliwa przez auto benzynowe emituje więc około 1 840 000 kilogramów dwutlenku węgla. Warto jednak zauważyć, że dokładna wartość może się różnić w zależności od rodzaju silnika diesla i składu paliwa.

Podsumowanie

Samochody elektryczne stają się coraz bardziej wydajne i coraz tańsze w zakupie, dzięki czemu robią się coraz bardziej przystępne dla większej części społeczeństwa. Dzięki nim ogranicza się emisję spalin. Dają duży komfort z jazdy i równie wysoki poziom bezpieczeństwa, co samochody spalinowe.

1 komentarz

  1. Marek N. pisze:

    Bardzo dobre argumenty. Dużo jest bzdur w necie na temat aut elektrycznych. Przeszedłem na auto elektryczne 2 mies. temu i już do spalinowego nie zamierzam wracać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nasze rozwiązania charakteryzuje stabilność działania, niezawodność i wysoki poziom bezpieczeństwa.

Stosujemy najnowocześniejsze rozwiązania, nie idziemy na kompromisy.

Kadra profesjonalnych programistów i inżynierów zapewni najwyższą jakość zarówno od strony oprogramowania, jak i fizycznego wykonania naszych produktów. Nie oszczędzamy i nie idziemy na łatwiznę. Gwarantujemy stabilność działania naszych rozwiązań oraz ich użyteczność.

Nasze urządzenia służące do śledzenia GPS charakteryzują się bardzo wysoką dokładnością (do 0.5 m) oraz bogatym zakresem funkcji. Jeśli posiadasz flotę aut osobowych, autobusów czy ciężarówek, chcesz śledzić prywatne auto przez 1 dzień lub monitorować położenie GPS cennego ładunku - nasze rozwiązania są wlaśnie dla Ciebie.

OPINIE KLIENTÓW

Na Pana Piotra zawsze można liczyć. Realizacja wykonana profesjonalnie, terminowo, wszystko zrobione na czas. Nie jest to pierwszy raz, kiedy korzystaliśmy z usług firmy Petrovision oraz na pewno nie ostatni.
Łukasz P., Warszawa
Dzięki użyciu systemu Autobserwacja nie mamy już problemów z ginącym paliwem. Dodatkowo jest lepsza kontrola nad flotą, można zapobiec wielu problemom. Koszt systemu jest nieporównanie niski do tego, jakie daje on nam korzyści. Jedyne czego żałuę, to że nie zainstalowaliśmy sobie tego systemu wcześniej.
Przemysław R., Bydgoszcz
Monitorowanie autobusu pozwala mi spać spokojnie, gdy moje dziecko jest na wycieczce szkolnej. Wiem, gdzie znajduje się autobus, mogę to sprawdzić o każdej porze dnia i nocy. Nie muszę co chwilę dzwonić do córki i pytać, czy wszystko w porządku.
Jolanta G., Poznań
Fundusze Europejskie

PETROVISION PIOTR KACZMAREK realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich Zakup usługi doradczej o charakterze prorozwojowym polegającej na wsparciu prowadzenia i rozwoju działalności przedsiębiorstwa poprzez wejście na nowe rynki zbytu i rozszerzenie oferty produktowej przedsiębiorstwa. Kwota dofinansowania: 104 348,75 zł.

Fundusze Europejskie

PIOTR KACZMAREK PETROVISION realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pt. „Ekspansja eksportowa firmy PETROVISION Piotr Kaczmarek na rynkach Zatoki Perskiej”

Celem projektu jest budowa międzynarodowej sieci sprzedaży rejestratorów GPS i technologii informatycznej autorstwa Petrovision poprzez pozyskanie partnerów handlowych na wybranych rynkach krajów Zatoki Perskiej

Dofinansowanie projektu z UE: 93 200 PLN